Läslustmetoden ­ något för skolan?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: ABSTRACTVarför är det så få gymnasieungdomar, främst pojkar, på de praktiska gymnasieprogrammen som läser skönlittera-tur? Den frågan ställde vi oss efter att en av författarna till detta examensarbete gjort ett tappert försök att hålla enlektion i litteraturhistoria med en idrottsklass på gymnasiet under sin verksamhetsförlagda utbildning (vfu). Efteren föreläsning som genomfördes som en teaterföreställning på samma författares sommarjobb, som handlade omatt väcka läslusten, bestämde vi oss för att pröva en av oss utvecklad "läslustmetod" under vfu:n under hösttermi-nen 006 (v.38-4).Syftet med examensarbetet är alltså att utvärdera om och på vilket sätt vår läslustmetod, vilken prövades underhöstterminens verksamhetsförlagda utbildning, har haft någon betydelse och inverkan för elevernas fortsatta moti-vation vad gäller läsning av skönlitteratur. Våra huvudfrågor för examensarbetet blev: Har den sociokulturella bakgrunden någon betydelse för de elever som redan på eget initiativ läser böcker· och även för de elever som tar avstånd från skönlitteratur? Hur fungerar vår "läslustmetod" på kort och lång sikt?·Materialet vi utgått från är litteratur som tidigare skrivits om att arbeta med skönlitteratur i skolan, intervjuer medelever och lärare samt en enkätundersökning som genomfördes bland eleverna.Resultatet visar både att den sociokulturella bakgrunden har viss betydelse samt att vår "läslustmetod" har effektpå en stor del av eleverna, både på kort och på lång sikt. Hur kan detta examensarbete då ha betydelse för läraryr-ket? Vi anser att vår prövade läslustmetod har stor betydelse för läraryrket eftersom vi som lärare måste kunnamotivera till läsning då vi på gymnasiet kräver av eleverna att de exempelvis skall läsa sex romaner i kursenSvenska B. En utvärdering av vår metod som vi gjort med hjälp av examensarbetet har relevans för läraryrketeftersom den kom att visa att metoden fungerar på många omotiverade elever. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)