Perspektiv på kunskap och lärande

Detta är en C-uppsats från

Författare: Emilia Wien; Hanna Eurén; [2010]

Nyckelord: Kunskap; lärande; läroplaner; Lpo 94; Reggio Emili;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att i en litteraturstudie fördjupa vår förståelse kring synen på lärandeoch kunskap inom de olika pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori samtrelatera detta till läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Genom uppsatsenville vi också utveckla våra kunskaper kring läroplanens förhållningssätt och grundläggandetankar kring synen på kunskap och lärande. Vilka spår av teorier går att urskilja inom Reggio Emilia filosofin, Montessori ochläroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo94? Hur ser man på och formulerar sig om kunskap respektive lärande inom Reggio Emiliafilosofin, Montessori och Lpo94?Som metod har vi i denna uppsats valt att arbeta utifrån en kvalitativ textanalys där vi genomen litteraturstudie har granskat relevant litteratur för att svara på vårt syfte och vårafrågeställningar.Utifrån den genomförda analysen av litteratur har vi kommit fram till resultatet att det finnsspår av olika teorier inom Reggio Emilia filosofin och att Montessori främst vilar påkognitivistiska influenser medan Lpo 94 främst bygger på ett sociokulturellt perspektiv. Vihar kommit till slutsatsen att Reggio Emilia filosofin, Montessori och Lpo 94 lägger in olikabetydelser i begreppen kunskap och lärande samt att läroplanen är öppen för skilda tolkningarav olika pedagogiska inriktningar och teorier. Dock menar vi att Reggio Emilia filosofin ochMontessori har många likheter med läroplanen men att ingen av dem är helt förenliga meddensamma För att kunna reflektera över de pedagogiska val man som lärare gör måste manvara intresserad och nyfiken på de nya vindar som blåser i samhället, både skolpolitiskt menockså vara öppen och nyfiken på de influenser och vetenskapliga teorier kring barn,pedagogik och psykologi som växer fram under vårt yrkesverksamma liv. Detta kan habetydelse för uppfyllandet av skolans uppdrag gentemot eleven eftersom uppdraget är att gealla elever en likvärdig utbildning. 1 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)