Svenska konsumenters förtroende till okända nätaktörer : Konsumenters beteende och erfarenheter gällande näthandel
Sammanfattning: Med hjälp av digitalisering och IT-utvecklingen har både marknadsförare och svenska konsumenter större valfrihet och möjligheter gällande försäljningskanaler och konsumtion. Med denna utveckling har det även skapats utmaningar för såväl marknadsförare som konsumenter. Å ena sidan behöver marknadsförare kunna erbjuda konsumenter försäljning via olika kanaler såsom fysiska butiker och nätbutiker, å andra sidan behöver konsumenter vara aktiva informationssökare och fatta många beslut som exempelvis pålitlighet gällande val av nätaktörer och deras erbjudanden. Enligt en undersökning, som genomförts av Kreditor, vill konsumenter överlag ha säkerhet och trygghet gällande konsumtion via internet (Dagens Handel 2007). Man kan tyda att näthandel kan innebära risker. Trots detta verkar näthandel fått fotfäste på den svenska marknaden och denna typ av konsumtion verkar bli allt vanligare bland svenska konsumenter (PostNord 2017 & Statistiska Centralbyrån 2017). Vår studie baseras bland annat på teorier inom konsumentbeteendevetenskap och olika marknadsföringsstrategier. För att få djupare kunskap om vad som gör att svenska konsumenter handlar i allt större utsträckning via nätet har vi genomfört en enkätundersökning gällande svenska konsumenternas åsikter kring näthandel, hur ofta de handlar och vilka faktorer som ligger bakom deras val av okända nätaktörer. Enkäten redovisar bland annat att positiva erfarenheter och att imitation driver svenska konsumenter till att vilja handla via internet. Faktorer som skapar förtroende och viljan att handla hos okända nätaktörer är olika betalningsalternativ, konsumentskydd, omdömen och rekommendationer från andra konsumenter och att företag använder sig av multikanalförsäljning såsom fysisk- och nätbutik. I vår undersökning fann vi att förtroende bland svenska konsumenter uppstår av konsumenterna själva och detta grundas på marknadsföringsstrategier såsom mun till mun metoden och principen om sociala bevis. Vi fann även att konsumenter verkar vara aktiva informationssökare gällande handel hos okända nätaktörer.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)