Tjejers användande av Instagram : Gemenskap, identitet och femininitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

Författare: Maria Rangsmo Lundvall; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka tjejers användande av och förhållande till bildbaserade sociala medier med fokus på identitetsskapande och hantering av normer och ideal gällande kropp och femininitet. Materialet är samlat från fyra intervjuer med personer som identifierar sig som tjejer. Teorier och forskning kring identitet, medier/teknik och femininitet har använts för att analysera materialet. Analysen är uppdelad i sex teman vilka är gemenskap, identitetsskapande, normativ femininitet, identifikation och jämförelse, bekräftelse och selfiens subversiva potential. I studien framkom det att bildbaserade sociala medier är av stor vikt för att vara del av det sociala livet och för att hålla sig uppdaterad på betydelsefull information. Det framkom även att social identitet och grupptillhörighet påverkar hur en använder sociala medier, och en skarp skiljelinje mellan grupper blev tydlig när de visualiserades via bilder. Det framkom även att det finns mer övergripande trender som sträckte sig mellan grupper, så som till exempel en stark hälsotrend. Att jämföra sig var även ett genomgående tema, och det framkom att bilder som speglade normativa ideal hade en negativ effekt på den egna självbilden och kroppsuppfattningen. Vikten att bli bekräftad var också påtaglig, vilket gällde både bekräftelse för utseende och handlingar. Sist men inte minst framkom det att selfies, självporträtt, kunde användas som frigörande verktyg och för att ifrågasätta normer och ideal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)