Lean på stadskansliet i Borås

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Detta avsnitt syftar till att ge en sammandragen introduktionen till studien samt en presentation av kapitlen tidigare forskning och analys. Avsnittets huvudsyfte är till för att föreläsaren med en helhetsbild över studien som i kommande kapitel presenteras ingående. Trycket och kraven på kvalitet och effektivisering har de senaste åren aktualiserats inom offentlig sektor. Detta har lett till ett ökat behov av nya idéer och strategier för hur offentlig sektor kan bemöta detta tryck och dessa krav, vilket har gjort att man söker sig till näringslivets idéer och strategier i strävan efter en ökad effektivisering och kvalitet. Svaret för en del verksamheter och enligt forskningen har varit Lean production. I samma led har detta koncept fått en ökad spridning och uppmärksamhet, där det mest lyckosamma exemplet enligt forskningen är hälso- och sjukvården. Myndigheter som CSN, polisen och försäkringskassan är några exempel på hur Lean genom sin spridning har stigit in i offentlig sektor. Ännu en organisation som har följt denna trend är stadskansliet i Borås som de i sin tur har översatt, anpassat och implementerat Lean till sin verksamhet i strävan efter effektivisering och kvalitet i sin resurshantering och en modernare verksamhet som kan svara upp mot de ökade kraven på kvalitet och service, internt och framförallt externt gentemot samhället. Studien visar vidare Leans utveckling från att ha arbetats med i fordonsindustrin till att nu är i en fas där konceptet genomgår ständiga förändringar för att anpassas till offentlig sektor, vilket väcker en problematik för ett koncept ska anpassas till verksamheter som oftast har olika krav och behov på och av Lean. Studiens syfte är att få en insyn i hur stadskansliet i Borås har anpassat Lean till sin verksamhet och idag jobbar med detta koncept. Totalt har fem individer som är några av de mest insatta i arbetet med Lean, intervjuats för att uppfylla studiens syfte. Studiens visar utöver hur stadskansliet jobbar med Lean som de kallar för ständiga förbättringar efter att anpassat konceptet till sin verksamhet, hur de även jobbar med Six sigma i skuggan av Lean. Studien visar vidare möjligheter och en problematik i anpassningen av Lean till offentlig sektor som en generell modell för verksamheter att implementera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)