Elevers värderingar – är de betygsgrundande? - En experimentell studie om huruvida en elevs värderingar påverkar betygssättningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Filip Barath; [2012-08-31]

Nyckelord: Lärare; bedömning; värderingar;

Sammanfattning: Syfte Syftet med denna studie är att undersöka om elevers värderingar påverkar betygssättningen. Frågeställning Finns det ett samband mellan elevers värderingar och lärares betygssättning? Bakgrund: Tidigare forskning visar att betyg inte alltid sätts på klara grunder. Faktorer som felaktigt påverkar bedömningen vägs ofta in och avgör vilket betyg som sätts på en elev. Detta är ett rättssäkerhetsproblem och bidrar till brister i likvärdighet inom den svenska skolan. Forskning bör därför göras för att belysa olika faktorer som kan ligga till grund för felaktig bedömning. Metod: För att få ett svar på frågeställningen har ett experiment genomförts. Lärargrupper har fått betygssätta en av tre konstruerade elevuppsatser om ”dödsstraff”. Uppsatserna är, förutom stimulit om 3-5 meningar, identiska. En version gav uttryck för demokratiska uppfattningar, en neutrala och en odemokratiska. Utifrån uppsatserna har lärarna fått fylla i en enkät om bedömningen de skulle ha gjort av uppsatsen.. Statistisk analys visar sedan om stimulit haft någon effekt på bedömningen. Resultat Det finns ett statistiskt samband mellan en elevs åsikter och det betyg läraren sätter. Elever med odemokratiska värderingar tenderar att få ett lägre betyg än de med demokratiska värderingar

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)