Metod för att visa säkringsrelation under EMIR

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

Författare: Carl-fredrik Hellström; Joel Lindberg; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vid ett G20 möte i Pittsburgh den 26 september 2009 togs ett beslut om att marknaden för OTC-derivatkontrakt behövde någon form av reglering. Tidigare hade brist på insyn medfört att det var svårt att uppskatta de risker som dessa kontrakt innebar. Detta kom att leda till att regelverket EMIR implementerades i Europeiska unionen. De huvudsakliga åtaganden som EMIR kom att innebära var ett rapporteringskrav gällande dessa affärer, ett clearingkrav vid omfattande användning av dessa typer av kontrakt samt implementering av förfaranden för att minska risk. I regelverket sägs dock att clearingkravet undantas om det går att bevisa att de ingångna OTC-derivatkontrakten motverkar risk i ett företags verksamhet och ej är ingångna i spekulationssyfte. Då EMIR påverkar alla de aktörer som använder sig av OTC-derivatkontrakt påverkar även detta regelverk Scania. Uppgiften i detta examensarbete har varit att, på uppdrag av Scania, besvara frågor gällande EMIR och hur dessa påverkar Scania. Utöver dessa frågor har Scania även efterfrågat att ett verktyg för att bevisa att existerande portfölj av OTC-derivatkontrakt har ingåtts för att motverka risk i Scanias verksamhet och därmed belysa säkringsrelationen. Examensarbetet har utförts på avdelningen Scania Group Treasury i Södertälje. Arbetet har utförts genom att studera regelverket i fråga samt genom intervjuer av centrala personer inom Scania och genom intervju av den svenska tillsynsmyndigheten för regelverket, Finansinspektionen. Informationen som har tillgodogjorts genom detta arbetssätt har sedan använts vid utvecklandet av det verktyg som bevisar säkringsrelationen i Scanias portföljer. Detta verktyg har utvecklats i Matlab i samråd med handledaren vid Scania Group Treasury, Daniel Carlsson, Head of Risk Control. Det utvecklade verktyget har sedan använts för att utvärdera hur säkringsrelationerna mellan de OTC-derivatkontrakt som existerar i Scanias portföljer kontra de räntebärande tillgångarna Scania förfogar över ser ut. I de flesta av Scanias portföljer kunde tydliga säkringsrelationer påvisas vilket innebär att de berörda OTC-derivatkontrakten inte omfattas av clearingkravet. Däremot har det i vissa portföljer uppstått situationer där säkringsrelationerna har visat ett ej tillfredsställande utfall. En anledning till detta är att det i vissa situationer finns affärsmässiga anledningar till varför portföljens sammansättning har en viss struktur. Verktyget tar således inte hänsyn till alla omständigheter och i vissa fall behövs en utökad förklaring vid motivering av säkringsrelationen. I detta examensarbete har Scanias frågeställningar gällande EMIR besvarats och med hjälp av dessa svar samt utvecklat verktyg är författarna av åsikten att Scania inte har några svårigheter att visa att regelverket efterlevs vid en eventuell tillsyn från berörd tillsynsmyndighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)