Ett bredare perspektiv på ensembleundervisning - utvärdering och förslag på undervisningsmaterial för ensemblespel på gymnasiet.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna rapport har varit att utröna vilka läromedel som finns och används iensembleundervisning idag på estetiska programmet runt om i Sverige. Vi vill också undersöka i vilkenutsträckning detta material berör världsmusik. Vidare vill vi göra ett eget förslag till ensembleläroböcker medinriktning på världsmusik.Huvudfrågor:Vilka läroböcker/undervisningsmaterial använder sig lärarna i ensemble av på estetiska programmet?Finns det några/något läromedel/undervisningsmaterial som riktar sig mot världsmusik?Vilka fördelar respektive brister finns i befintliga läromedel?Hur kan ett eget förslag till läromedel med inriktning mot världsmusik se ut?Metod: Vi har valt att göra en undersökning av befintliga läromedel för ensembleundervisning. Detta har gjortsmed hjälp av litteratursökning och intervjuer med ensemblepedagoger. Vidare har vi utvecklat ett egetundervisningsmaterial utifrån de slutsatser som har gjorts utifrån undersökningen .Resultat: Vi har funnit att utbudet av läromedel för ensemblespel är ytterst begränsat. De tillfrågade lärarnakände inte heller till några läromedel med inriktning på världsmusik. Själva har vi dock hittat fyra läroböckersom behandlar världsmusik samt två med fokus ensemblespel inom västerländsk rock- och popmusik.Gemensamt för alla dessa böcker var att de inriktade sig på låtspel. Som ett komplement till detta har vi gjort etteget material som är uppbyggt kring kortare övningar där man ges möjlighet att utveckla ett moment i taget.Musikexemplen är baserade på det vi kallar världsmusik.Betydelse för läraryrket: Detta arbete kan ge lärare i ensemblespel på gymnasieskolans estetiska program enmöjlighet att bredda sin undervisning till att innefatta en större mångfald av stilar och genrer som tidigare inteförekommit .

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)