Rekommenderad väg för farligt gods genom Arvidsjaur
Sammanfattning: Detta arbete skrevs på Arvidsjaur kommun. Arbetet gick ut på inventera olycksrisker, ta reda på vad som transporteras, vilken väg det transporteras, vilken väg som är lämpligast, vilka åtgärder som krävs och vad de skulle kosta. En stor del av arbetet har varit att samla in all nödvändig information vad gäller farligt godstransporter, olycksstatistik och trafikflöden. Detta arbete ska senare vara till hjälp för kommunen vid frågor om Farligt godstransporter genom samhället.
Informationsinsamlingen skede genom informationssökning på internet och bland annat besöktes myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida och trafikverkets karta med flödes statistik. Kontakt har också tagits med åkerier och mackar i samhället för att höra hur mycket de transporterar och tar emot. Länsstyrelsen har också kontaktats via mail vid frågor om deras riktlinjer.
Anledningen till att utredningen genomfördes var att det 2012 skedde en brand i en tankbil en mil utanför Arvidsjaur, och då kom det upp funderingar kring vad konsekvenserna skulle blivit om det skett på Storgatan inne i centrala Arvidsjaur.
Slutsatser som har tagits är att det körs väldigt lite transporter av farligt gods genom Arvidsjaur, en stor del har leveranser inne i centrala Arvidsjaur. Få olyckor har skett och risken för att en olycka ska ske är väldigt liten, ännu mindre är risken att en transport av farligt gods ska vara inblandad och att godset ska påverkas i en olycka. Både Järnvägsgatan och Storgatan är bra alternativ till rekommenderad väg för farligt gods. Tung trafik påverkar mycket då skyddsavståndet påverkas av mängden lastbilar. För att uppfylla länsstyrelsen i Norrbottens riktlinjer för bebyggelseplanering intill rekommenderade färdvägar för transport av farligt gods i Norrbottens län kommer man inte att kunna leda transporter av farligt gods och tung trafik på samma väg då årsdygnstrafiken för lastbilar blir för stor. Järnvägsgatan är det billigaste alternativet för farligt gods.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)