”Man kan inte lära sig allt under en utbildning” : En studie av beteendevetares upplevelser av sin utbildning och dess relevans för arbetslivet

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Camilla Pettersson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Beteendevetare är en av de snabbast växande yrkesgrupperna på arbetsmarknaden idag och det finns många olika yrken att arbeta inom efter examen. Beteendevetarnas arbetsmarknad ligger nära socionomers, personalvetares och samhällsvetares yrken. Utifrån den stora möjliga yrkesbredden bör frågan ställas om beteendevetare faktiskt upplever att deras utbildning skapat tillräckliga förutsättningar för så olika typer av yrken. Denna studie undersöker hur beteendevetare från olika lärosäten ser på utbildningens relevans för arbetslivet; dels genom deras syn på vilka förutsättningar och motsättningar för framtida arbetsliv som följt av utbildningen, men också vad de upplever saknas i utbildningen. Studien bygger på tjugoen deltagares berättelser där fem personer intervjuats och sexton deltagit i inkätdialog. Studien är fenomenologisk och essensbegreppet har fått stå i fokus. Resultatet visar att beteendevetarna upplever att utbildningen skapat förutsättningar för framtida arbete genom ett breddat perspektiv och samtalsfärdigheter, och att den otydliga yrkesprofileringen upplevs som en motsättning. Det deltagarna upplever saknas i utbildningen är juridiska kunskaper, bättre arbetslivsanknytning och till viss del praktik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)