Kravspecifikation och kravhantering
Sammanfattning: Vid framställning av nya, samt uppdatering eller justeringar av redan befintliga produkter finns det många beslut som måste tas gällande utformningen av produktens specifikationer. Detta gäller oavsett bransch eller vilken typ av område som produktutvecklingen omfattar. På marknaden idag finns det möjlighet att utnyttja ett flertal instrument i form av modeller och riktlinjer för hur detta ska hanteras som ämnar både till att underlätta och förbättra hela produktutvecklingsprocessen. Rapportens syfte är således att utforska till vilken utsträckning dessa modeller implementeras och används vid hantering, prioritering samt utformning av kravspecifikationer under produktutvecklingen för företag inom olika branscher. Samt även vilken roll kravspecifikation och kravhantering har under själva produktutvecklingsprocessen. Resultatet ska sedan lyftas fram och ställas mot varandra där likheter, skillnader och avvikelser från teorin är av intresse. Underlaget till denna undersökning består både av en litteraturstudie och intervjuer med respondenter i åtta olika företag med god insikt eller delaktighet i produktutvecklingsprocessen i sina respektive företag. Intervjuerna genomfördes på plats och var av semi-strukturell natur där vi utgick från specifika frågeställningar men gav utrymme för respondenten att prata fritt innanför dess ramar. Resultaten visar att de intervjuade företagen värderar kravspecifikation och kravhantering högt men på olika sätt beroende av typen av företag. För marknadsorienterade företag är det en avgörande faktor för produktens framgång på marknaden vid lansering. För konsultföretag är det istället avgörande för att beställaren ska vara nöjd med produkten som utvecklas och vilja betala för den. Marknadsorienterade företag implementerar modeller såsom Kano-modellen och QFD i högre utsträckning än konsultföretagen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)