Disruptive Innovation Som Nyckel Till Framtidens Lärande

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Denna studie behandlar teorin om disruption samt hur högskolan kan med hjälp av denna teori skapa nya utbildningar som är mera meningsfulla för studenterna. Fokus ligger på hur världen runt omkring högskolan förändras vilket gör att högskolan behöver förändras för att kunna erbjuda utbildningar som är relevanta för studenter i framtiden. För att klara av detta behövs en ny affärsmodell utvecklas som kan skräddarsy utbildningar till studenter efter deras unika behov. Orsaken till varför inte den traditionella högskolan kan erbjuda skräddarsydda utbildningar är för att affärsmodellen är standardiserad och ömsesidigt beroende. Även sättet att leverera kunskap på behöver förändras från traditionell undervisning till en datorbaserad undervisning. En av slutsatserna i denna studie är att en disruptive affärsmodell sannolikt inte kan implementeras inom högskolan, eftersom den då skulle bli omformad så att den liknar den gamla. Istället måste en separat affärsmodell bildas som kan verka oberoende från den traditionella högskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)