Konceptutveckling av parkeringsbromssystem för barnvagn

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Teknik och samhälle

Författare: Jonas Bengtsson; Philip Grund; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ett av de initiala behoven för nyblivna föräldrar är att kunna ta med sig sitt spädbarn på ett effektivt och säkert sätt. Därför är inköp av barnvagn bland det första som görs och är en stor investering som kommer påverka deras vardag lång tid framöver. Utöver funktionen ska en barnvagn tillgodose andra behov som är mer känslomässiga, så som grupptillhörighet och estetiska preferenser. I en urban miljö ställs särskilda krav som ger upphov till särskilda behov. Uppdraget i detta projekt är att i samarbete med företaget Thule Group hitta dessa krav och behov. Thule har nyligen gett sig in i barnvagnsmarknaden, med inriktning på den urbana miljön, och försöker samla på sig intryck och insikter från så många håll som möjligt. I detta arbete utförs en gedigen kundundersökning med syfte att finna utvecklingsmöjligheter inom branschen med förhoppningen att få insikter som kan hjälpa företaget i deras fortsatta produktutveckling. Syftet med detta arbete är att undersöka vilka funktioner som är väsentliga för ett urbant barnvagnskoncept och utveckla en av komponenterna till ett sådant. Konceptet ska ta hänsyn till de behov och krav som tas fram i kundundersökningen, samt följa den europeiska säkerhetsstandarden EN-1888 för transportmedel av barn. Målet är att konstruera en konceptuell prototyp som visualiseras i en CAD-modell. Kundundersökningen går igenom en systematisk process som går ut på att finna de kundbehov med störst utvecklingspotential. Koncept, på hur dessa behov ska tillfredsställas, genereras för att slutligen sållas ner till ett koncept som vidareutvecklas. Arbetet resulterar i ett koncept för en parkeringsbroms som tilldelas namnet Urban Braking System (UBS). Till skillnad från Thules nuvarande parkeringsbromsar, som är placerade längs med axeln för bakhjulen, så placeras bromsreglaget för UBS uppe på handtaget för barnvagnen. Det görs för att fler kundbehov kan bemötas genom denna placering. Bromsreglaget är sammankopplat med bromsmekanismen (som fortfarande är placerad längs med axeln för bakhjulen) via en bromsvajer som leds längs med chassits stänger. Resultatet presenteras visuellt i en CAD-modell där de två delsystemen, bromsreglage och bromsmekanism, visas var för sig. Slutligen görs en sammanfattande beskrivning av UBS som visualiseras i ett bildmontage, där UBS monteras på Thules kommande barnvagnsmodell Sleek.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)