Vikten av ett Varumärke : En fallstudie av Cheap Mondays varumärke med avseende på Marknadsföringsstrategi och Varumärkeskännedom

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den svenska detaljhandeln, och i synnerhet den svenska klädbranschen, är en av Sveriges viktigaste näringsgrenar. Hennes & Mauritz, ett av Sveriges största företag, genomförde våren 2008 sitt första företagsförvärv någonsin. Fabric Scandinavia, företaget bakom bland annat klädmärket Cheap Monday och butikskedjan Weekday köptes för 1 miljard kronor. Cheap Monday sticker ut i branschen som ett mycket framgångsrikt varumärke som marknadsfört sig själv utan att använda sig av traditionell marknadsföring. Med detta som bakgrund är uppsatsen syfte (1) att identifiera Cheap Mondays marknadsföringsstrategi och i synnerhet marknadsföringen av varumärket och (2) att undersöka samt utvärdera hur marknadsföringsstrategin och marknadsföringen av varumärket uppfattas och mottas av Cheap Mondays målgrupp. Genom att använda marknadsföringsmixen med en fördjupning inom varumärkeskännedom som instrument, undersöker denna uppsats hur Cheap Mondays marknadsföringsstrategi och dess varumärke fungerar och uppfattas av deras målgrupp. Resultaten från uppsatsens undersökning visar att marknadsföringsstrategier som inkluderar word-of-mouth och använder sig av butiker som kommunikationskanaler mellan producent och konsument fungerat och gjort Cheap Monday till ett mycket välkänt varumärke inom dess målgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)