En kvalitativ studie i språklig medvetenhet bland barn i femårsåldern

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Linda Flisberg; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Barn som är språkligt medvetet förstår inte bara vad som sägs utan även hur. Syftet med den föreliggande studie är att undersöka hur språkkunskaperna skiljer sig mellan fonologisk och morfologisk medvetenhet hos barn i femårsåldern. I studien behandlas den språkliga medvetenheten inom fonologisk och morfologisk medvetenhet hos fem utvalda barn i femårsåldern. Metoden i studien är kvalitativ och består av intervjufrågor. Resultatet visade bland annat att det förekommer slumpartade skillnader mellan barnens språkkunskaper i båda språknivåerna och även att barnen hade lättare för den fonologiska medvetenheten än den morfologiska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)