Att arbeta med musik i förskolan : Betydelsen av pedagogens syn på musik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur pedagogens syn på musik påverkar hur de arbetar med musik i förskolans verksamhet. Studiens tre frågeställningar är - Vad anser pedagoger ingår i begreppet musik? Vilka kunskaper anser sig pedagoger behöva för att undervisa i och arbeta med musik i förskolan? samt I vilket syfte använder pedagoger musik i förskolan? Datainsamlingen gjordes genom delvis strukturerade kvalitativa intervjuer med sex pedagoger i en större stad. Resultatet visar att musik ska vara ett glädjeämne i förskolan och finns dagligen med i de undersökta förskolorna. Pedagogerna anser att alla är musikaliska och att vem som helst kan arbeta med musik som verktyg. De medverkande pedagogerna är alla intresserade av musik, vilket de menar är en anledning till att de använder mycket musik i verksamheten. Samtliga pedagoger framhäver musikens viktiga roll i förskolan. Studiens slutsatser är att pedagogens intresse av och kunskaper inom musik styr hur denne planerar de musikaliska aktiviteterna i förskolan. Synen på musik och musikalitet påverkar hur musiken används och vilka möjligheter barn får till musikaliskt lärande. Musik är något som kan stimulera alla barns lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)