Biologin blir begriplig med utomhuspedagogik. En diskursanalytisk studie om utomhuspedagogik

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Nevila Sulejmani; [2014-03-28]

Nyckelord: utomhuspedagogik; utemiljö; utomhusbiologi; lärande;

Sammanfattning: Syfte: Syftet är att undersöka diskurser om utomhuspedagogik som ett sätt att arbeta med elever ute i naturen. Teori: Jag har inspirerats av den litteratur och forskning som behandlar utomhuspedagogik. Enligt de genom att arbeta med utomhuspedagogik stimuleras barns lärande. I utomhuspedagogik, enligt litteratur, lär barnen bäst i samspel med varandra där de är aktiva och använder sig av alla sinnen. Olika uppfattningar om utomhuspedagogik påpekar att naturen kan ses som en plats med stora möjligheter att utöva utelektioner i olika former. Metod: Studien innefattar analys av texter i utvalda nyhetsmedier med diskursanalys som metod Resultat: Resultatet visar att utomhuspedagogik dock inte innebär att bara vara ute, utan att växla mellan undervisning inomhus och utomhus för bästa inlärningsprocess. Studiens resultat visar även att i utomhuspedagogik blir eleverna nyfikna och ämnen får större verklighetsanknytning. Elever kommer ihåg mer av det de upplever utomhus än av det de hör och ser i klassrummet. Upplevelser ger barnen möjlighet att använda alla sina sinnen och ökar deras fantasi och kreativitet. Liknande upplevelser är svårt att få genom en inomhussituation. Resultatet visar även att utomhusundervisning måste vara förberedd och välplanerad för att fungera optimalt. Lärarna ägnar sig främst åt utomhusundervisning för att få en verklighetsanknytning till den biologiundervisning som är direkt kopplad till naturen och de organismer som finns i den, men det finns fler konsekvenser och orsaker till att undervisa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)