Förändring av förpackning som utökning av marknadsmixen : En studie av fem snabbrörliga konsumentvaror inom livsmedelsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats behandlar förändring av förpackning som en möjlig utökning av produktkategorin i Kotler & Kellers utvidgade marknadsmix. I marknadsmixen behandlas förpackningen som statisk under en varas livstid och studiens syfte var att se om förpackningsförändringar istället bör ske vid flertalet tillfällen. Genom existerande litteratur identifierades tre centrala begrepp som ansågs betydelsefulla för studien; förpackning, förändring av förpackning och differentiering. Fem olika företag med snabbrörliga konsumentvaror inom livsmedelsbranschen intervjuades om varför förändringarna sker. Företagen valdes efter ett antal grundkriterier och ett av dessa var att de skulle ha genomfört förändring av förpackning under de senaste fem åren. VD:n för en designbyrå intervjuades även som komplement. Intervjuerna sammankopplades sedan med de tre centrala begreppen för att få en förståelse för varför förpackningsförändringar genomförs. I analysen framkommer det både positiva och negativa aspekter med förpackningsförändringar. Det konstateras att en förpackningsförändring sker på grund utav den hårdnade konkurrensen för snabbrörliga konsumentvaror, den höga andelen beslut som tas vid köptillfället samt den minskade betydelsen av traditionell reklam. Avslutningsvis konstateras det att förändring av förpackning skulle kunna ses som en utökning av produktkategorin i Kotler & Kellers utvidgade marknadsmix. Det är dock viktigt att förändringarna sker med ett tidsintervall som tillåter konsumenterna att vänja sig vid förändringen innan nästa genomförs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)