50-talisternas färd genom det digitala samhället : En kvalitativ studie om hur 50-talister förhåller sig till dagens mediesamhälle

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Studien syftar till att söka kunskap i hur människor som är födda under 50-talet upplever dagens mediesamhälle och hur de förhåller sig till sin användning av dagens medieteknik. Frågeställningarna innefattar hur informanterna ser på dagens nya medieteknik, hur de använder sig av den samt hur informanterna ser på dagens medieteknik i jämförelse med hur de ser på hur det såg ut när de växte upp. Studiens teorier innefattar Krekula och Johanssons teori om ålder samt Mannheims teori om generation. Studien omfattas av en grupp med sex stycken kvinnor. Tillvägagångssättet består av semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Genom detta beskrivna tillvägagångssätt ihop med vårt teoretiska ramverk framkommer det att informanternas syn på dagens nya teknologi innefattar att informanterna vet att de använder den i stor grad och är medvetna om detta, men fortsätter ändå använda den i lika stor utsträckning. De är oroliga för att det fysiska mötet mellan människor kommer att försvinna på grund av dagens medieteknik, men dock ser de fler fördelar än nackdelar med den. Skälen till deras användande var att kunna vidhålla relationer via medietekniken. En del av informanterna använder medietekniken i princip hela tiden, medan andra försöker undvika den. Hur informanterna ser på dagens medieteknik i jämförelse med hur det såg ut när dem växte upp innefattar att informanterna anser att det var ett lugnare liv förut då stressen som teknologin frambringar inte fanns i samma utsträckning som den gör nu.Denna studie kan ses som ett komplement inom forskning om äldre och dagens medieteknik, då äldre i dagens forskning ofta syftar till äldre som är från 80 år och uppåt. Denna studie kan därför bidra med resultat från informanter som innefattar den yngre generationen av äldre.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)