Arbetsterapeuters tankar och arbetsmetoder kring motivation inom rehabilitering

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Patienter kan vara olika motiverade till rehabilitering. Motivation är den avgörande faktorn och en förutsättning för allt behandlingsarbete och det är därför viktigt att fokusera på patienternas motivation i rehabilitering. Studiens syfte var att undersöka hur arbetsterapeuter i klinisk verksamhet arbetar och tänker kring motivation i rehabiliteringsprocessen. Metoden för datainsamlingen var att intervjua fyra arbetsterapeuter på fyra olika rehabiliteringsenheter. Intervjuerna bearbetades genom att materialet kategoriserades. I resultatet framkom fyra kategorier som påverkar patientens motivation och som bygger på arbetsterapeuternas tankar och arbetsmetoder. Den första kategorin beskriver hur arbetsterapeuten och de övriga i teamet arbetar för att kunna påverka patientens motivation till rehabilitering. Den andra kategorin handlar om arbetsterapeuternas upplevelser av patienternas påverkan på sin egen motivation. Den tredje kategorin beskriver arbetsterapeuternas upplevelse av hur miljön runt omkring kan påverka patientens motivation. Den fjärde kategori innehåller arbetsterapeuternas definition och tankar om motivation, hur de upplever sina patienter och sitt motivationsarbete. Slutsatsen visar på att det är av stor vikt att man som arbetsterapeut är medveten om att motivation kan påverkas av många olika faktorer och att alla dessa bör beaktas om man möter en patient som saknar motivation till träning. Det är exempelvis viktigt: att arbeta med aktiviteter som är meningsfulla hos patienten, både vid målsättning men också i träning, att arbetsterapeuten informera och förklara varför man gör vissa aktiviteter och koppla dem till målen. Att träningen individualiseras efter patientens personlighet, värdering och var den är i processen samt att teamet kan involvera anhöriga mer i rehabiliteringen så de får en bättre förståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)