Filmen som undervisningsverktyg : Metoder, syften och mål med filmundervisning i gymnasieskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Mattias Söder; [2013]

Nyckelord: Didaktik; Film; Gymnasieskolan; Filmundervisning; Intervju;

Sammanfattning: Det här examensarbetet har syftat till att svara på hur filmen används som undervisningsverktyg och hur lärare ser på filmen som en del av deras undervisning och arbetsmetoder. Fokus låg på gymnasieskolan och framför allt ämnena Svenska och Engelska. Fem lärare intervjuades utifrån tre olika teman (synen på filmen som undervisningsverktyg, arbetsmetoder samt pedagogiska mål) och de resultat som framgick ställdes sedan mot tidigare forskning för att se skillnader, likheter och gemensamma nämnare. Intervjusvaren och tidigare studier visade sig vara i stort sett enhetliga, med liknande svar och tankar kring filmmediet i gymnasieskolans värld. Det framgick framför allt att filmen som medium ses som underlägset litteraturen och att använda film i undervisningssituationer anses vara ett ganska ”ofint” arbetssätt. Filmen verkar dessutom till största del användas som en inledning till specifika temaområden eller som en plattform för diskussioner i klassrummet. När det gällde syften och mål med filmundervisning visade intervjuerna att det framför allt handlade om elevernas generella positiva inställning till filmen som medium samt de kunskapsområden som ämnesplanerna beskriver. Även om studien är begränsad på grund av antalet respondenter, ger arbetet ändå en ganska klar bild av filmen som undervisningsverktyg. Detta framför allt tack vare de mycket snarlika svaren från samtliga intervjuade lärare och likheterna mellan deras svar och tidigare forskning om ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)