Bedömning i musik, en omöjlig uppgift? : En intervjustudie av musiklärares syn på bedömning i ämnet musik i årskurs 6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka musiklärares bedömning i ämnet musik i årskurs 6 i relation till kursplanens mål för musikämnet. Bakgrundskapitlet presenterar kursplanen i musik för årskurs 4-6 ur lgr11, begrepp som är vanligt förekommande i bedömningssammanhang, samt ger en presentation av tidigare litteratur och forskning som anknyter till studiens syfte. Vidare presenteras också varierade perspektiv på begreppet kunskap, vilket är de teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för studien.     Den forskningsmetod som använts i undersökningen är den kvalitativa intervjun, och fyra i nuläget aktiva musiklärare i årskurs 6 intervjuades. Intervjuerna transkriberades, bearbetades och analyserades sedan av mig, och de svar som framkommit utgör studiens resultat.     I resultatet beskrivs de intervjuade lärarnas syn på kunskap i musik och på kursplanen samt deras syn på bedömning och betygssättning. Generellt råder en negativ syn på bedömning och betygssättning inom musikämnet i årskurs 6. Alla fyra lärarna lyfter områden som de anser mycket svåra att bedöma och samtliga tycker att kursplanens kunskapskrav för de olika betygsstegen är svårtolkade. De metoder och verktyg för bedömning som framkommer är framför allt klassrumsobservationer, anteckningar och skriftlig dokumentation samt prov och redovisningar.     I diskussionen förs ett resonemang kring musiklärarnas syn på musikämnet i relation till kursplanens syn på kunskap i musik. Här diskuteras det faktum att lärarnas uppfattningar om vad som är viktiga kvaliteter ofta skiljer sig mycket från det kursplanen uttrycker som kvaliteter. Exempelvis nämner flertalet av lärarna spelglädje och lust som viktiga kvaliteter, vilket inte lyfts alls av kursplanen. I diskussionskapitlet förs också ett resonemang kring om huruvida allting inom musikämnet är möjligt att bedöma. Också musiklärarnas berättelser om hur deras bedömningsarbete går till och om deras syn på bedömning och betygsättning ställs mot kursplan och tidigare forskning inom området.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)