Äventyr i Matteskogen: Virtual Reality som utbildningsverktyg

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

Sammanfattning: Utbildning är en viktig del av vårt samhälle och med hjälp av ny teknik finns det utrymme för förbättring. Idag används datorer, applikationer till smarta telefoner samt surfplattor i stor utsträckning inom utbildning. En ny teknikrevolution håller på att äga rum, nämligen Virtual Reality. Detta examensarbete undersöker användbarheten för Virtual Reality som utbildningsverktyg. Eftersom Virtual Reality lämpar sig bra som ett spelverktyg antogs potential finnas att motivera och intressera elever för ämnen de tidigare ansett mindre intressanta. Ett matematikspel i Virtual Reality utvecklades med hjälp av användarcentrerad design. För att undersöka spelets effekt på inlärande gavs ett diagnostiskt test till femteklassare. Efter att de testat spelet gavs de samma test för att fastställa eventuella förbättringar. Eleverna som utförde sluttestet hade några veckor tidigare precis lärt sig samma område som spelet lärde ut. Därför fick de nästan identiska resultat på det första diagnostiska provet och det andra diagnostiska provet. Detta medförde att ingen inlärning med hjälp av Virtual Reality som verktyg kunde bevisas. Däremot visade enkäten som eleverna svarade på efter spelet att de tyckte spelet var mycket roligt och att de mycket hellre lär sig matematik i Virtual Reality än med hjälp av matematikböcker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)