Utbildningens påverkan på demokrati. En fallstudie av Pakistans utbildningssystem, extremism och demokratiska förutsättningar

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Pakistan är ett land som har stora problem med utbildning och radikalisering. Denna uppsats är en fallstudie som undersöker sambandet mellan dessa problem och hur de i sin tur påverkar de demokratiska förutsättningarna i Pakistan. Uppsatsen undersöker moderniseringsteorins tes om att utbildning har en positiv effekt på demokratisering och minskar risken för extremism. Utöver detta undersöks olika typer av utbildning och hur dessa påverkar individers demokratiska värderingar. Det görs genom att tillämpa Paulo Freires utbildningsteori på Pakistans utbildningssystem. Arbetsmetoden för fallstudien är att samla in olika typer av sekundärmaterial som underlag för fallet och teorierna. Därefter analyserar vi materialet och applicerar teorin på fallet Pakistan. Resultaten i uppsatsen visar att det finns ett samband mellan utbildning och demokrati samt att extremism ger sämre förutsättningar för demokratisering i Pakistan. Vi undersöker och förklarar bakgrunden till detta och varför detta samband existerar i praktiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)