Kartläggning av en affärsmodell och förslag till värdeerbjudandets förnyelse : En fallstudie av ett företags verksamhet i Sverige

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Joel Jonsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Många företag möter idag problem med att hållbarheten kring någon specifik affärsmodell är oklar eftersom förändringar på marknaden (nya innovationer, konkurrenter, förordningar, etc.) kan göra befintliga affärsmodeller föråldrade eller mindre lönsamma. Företag behöver där sträva efter att förändra deras affärsmodeller snabbare, oftare och mer långtgående än tidigare samtidigt som att företag inte skall underskatta arbetet med att bedriva affärsmodellsförnyelse. I affärsmodellen är dessutom värdeerbjudandet den mest centrala komponenten och anledningen till varför kunder vänder sig till ett företag varvid det ständigt behöver anpassas för att möta omvärldens möjligheter och hot.

Syftet med denna studie är att använda affärsmodeller som ett verktyg till att förnya ett företags värdeerbjudande, utifrån dess styrkor och svagheter, med avsikt att möta externa möjligheter och hot. Allt detta med långsiktig lönsamhet och uthålliga konkurrensfördelar i åtanke.

Slutsatserna pekar på att företaget skall: (1) arbeta med att standardisera processerna kring det nuvarande värdeerbjudandet, (2) konsolidera vissa framgångsfaktorer som långsiktigheten samt incitamenten, (3) öka flexibiliteten genom att ändra sättet att finansiera värdeerbjudandet och (4) utveckla nya koncept så som undersöka huruvida det möjligt att utöka värdekedjan genom ett förvärv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)