Mot en hållbar förpackningskonsumtion : Det finns ingen planet b

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: En hållbar utveckling kan nås genom att människor förstår hur deras konsumtion påverkar jorden och engagerar sig för att minimera vår miljöpåverkan. Hushållskonsumtionen ökar för varje år och i takt med det ökar även antalet förpackningar. Idag består mer än en fjärdedel av alla sopor som slängs varje år av förpackningar, utöver dessa är det även många som inte sorteras eller hamnar i soporna. Förpackningens livscykel ger stora utsläpp vid både framtagning, transport och återvinning. Syftet med denna rapport var därför att undersöka vilka kunskaper konsumenter har kring förpackningarnas miljöpåverkan och hur de resonerar kring sina val i dagligvaruhandeln. Det för att ge förslag på hur förpackningens miljöpåverkan kan minimeras. I det inledande kapitlet får läsaren en tydligare bild av bakgrunden till problemet och anledningen till att området vill undersökas. Efterkommande kapitel tar upp väsentliga teorier som berör ämnen till varför konsumenter beter sig som de gör. Här finns även djupare beskrivningar kring hur förpackningens material påverkar miljön samt de hjälpmedel som kan underlätta för kunden att göra bra val idag. Därefter kommer ett designkapitel som funnits till hands för att kunna ta fram och utforma lämpliga förslag på hur problemet kan underlättas. Avsnittet beskriver förpackningens visuella element, butiksdesign samt det tar upp olika metoder som används för att nå ut till kunder. Vid rapportens utformning har ett kvalitativt tillvägagångssätt tillämpats. Värdefull empiri har samlats in genom ett expertutlåtande i en semi-strukturerad intervju samt fokusgrupper med konsumenter som handlar i svenska dagligvaruhandeln i åldrarna 22-60 år. Teori och empiri har sedan analyserats vilket fungerade som fundament när syftet besvarades i slutsatsen. I slutsatsen har det konstaterats att förpackningsmaterialet kartong är skonsammast för miljön, men produkter helt utan förpackningar är de allra bästa. Att handla närproducerad mat är också bra alternativ då det minskar transportutsläpp och förpackningsmaterial. Utifrån det har förslag tagits fram där vi utformat en pop-up butik med tanken att nå ut till kunder över hela Sverige. Här erbjuds förpackningsfria och/eller närproducerade produkter. Vi har även gestaltat en applikation med avsikt att bidra till en mer välinformerad och medveten konsument som genom kunskap har möjligheten att göra bra val.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)