"Vi hjälps åt, tillsammans kan vi mycket". Observationer och intervjuer om hur lärare planerar för och arbetar med olika texter i undervisningen, med fokus på elevers läsförståelse

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: De senaste åren har man kunnat se ett lägre resultat i läsförståelse för svenska elever i nationella och internationella undersökningar. Elevers läsförståelse påverkar deras lärande inom alla skolämnen eftersom kunskap utvecklas genom förmågan att ta till sig skriftlig text. Utvecklingen av läsförståelse är central för all undervisning i skolan. Syftet med studien är att studera hur lärare planerar och arbetar med olika texter i undervisningen med fokus på elevers förståelse av det de läser. Hur arbetar lärare med läsförståelse i klassrummet? Vilka strategier används? Vilka lärande-/undervisningsteorier förankrar lärare sin undervisning i? Teori, ansats och metod: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande, vilket innebär samspel och samarbete mellan människor där varje individ kan utveckla sina grundläggande färdigheter. Förståelse och tolkning anknyter till en hermeneutisk tolkande ansats. Delarna beskrevs och tolkades för att få en bild av helheten. Eftersträvansvärt var en induktiv – upptäckande ansats. Studien består av nio klassrumsobservationer och tre halvstrukturerade intervjuer med tre lärare i åk 4. Val av metod gjordes utifrån syfte och frågeställningar. Genom att observationer gjordes i klassrummet kunde lärprocessen observeras. Observationerna låg också till grund för intervjufrågorna. Resultat: Av resultatet framgår, att de tre lärarna i studien försöker arbeta utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande och har ett relationellt perspektiv på planering och genomförande av undervisningen. Resultatet visar att lärarna ofta och på olika sätt medvetet arbetar utifrån elevernas förmågor, tidigare kunskap och motivation med olika lässtrategier, som ett steg att öka elevernas förståelse av det de läser. Gemensamt för de tre lärarna är att de belyser att lärarens roll måste vara tydlig i undervisningen. Resultatet visar också, att det finns skillnader mellan lärarna hur medvetna de är om vad och vilka teorier de grundar sin undervisning om läsförståelse på. Lärarnas undervisning bygger på nya rön men den sker också efter tradition. Specialpedagog och resurslärare var delaktiga i undervisningen, men det saknades utbildade speciallärare på skolorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)