Tidseffektivisering i ett enmansföretag inom e-handeln : En fallstudie om processkartläggning

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Sammanfattning: Den stora mängd manuellt arbete som utförs i e-handelsföretag skapar ineffektivitet i form av långa ledtider och höga operativa kostnader. För små e-handelsföretag, speciellt enmansföretag, innebär denna ineffektivitet att inte nog med tid och pengar finns över till att utvecklas, och den stora marknad som finns på Internet kan inte utnyttjas till sin fulla potential. Tidseffektivisering av arbetet är därför något som bör utföras, då det har visat sig att företag som satsar på tidseffektivisering har ett övertag över sina konkurrenter. Ett populärt sätt bland större företag att tidseffektivisera och förbättra sitt arbete på, är genom att använda sig av processkartläggning och processkartor, något som har visat sig ha en mängd fördelar och användningsområden. Syftet med studien är att ta reda på hur processkartläggning kan leda till tidseffektivisering av arbetet i enmansföretag inom e-handel. Studien är gjord genom en kvalitativ forskningsansats främst på ett enmansföretag, där arbetet kartlades med hjälp av en framtagen processkartläggningsmetod. Förbättringsförslag samt tidseffektiviseringsmöjligheter dokumenterades även. En uppföljningsintervju genomfördes med deltagaren från fallföretaget, och ytterligare intervjuer genomfördes med två andra enmansföretagare inom e-handeln, som har använt processkartläggning. Resultatet visar att processkartläggning och de resulterande processkartorna är till stor nytta i tidseffektiviseringsarbetet. Detta på grund av att kartorna visualiserar arbetet och skapar en överblick över hela processen, något som har stora fördelar gentemot andra tekniker när det gäller att skapa förståelse och hitta förbättringar. Den stora skillnaden mellan de undersökta företagen och större företag, är typerna av förbättringsförslag som framkom. I den undersökta gruppen var det i princip bara automatisering och outsourcing som framkom, medan i större företag är en av de större förbättringsåtgärderna utifrån processkartläggning borttagning av onödiga aktiviteter, något som var väldigt sällsynt hos de undersökta företagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)