Native Video Advertising - den multimodala texten i skapandet av digitala berättelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie fokuserar på begreppet Native Video Advertising, en typ av videoreklam. Studien syftar till att, med hjälp av digital och transmedial storytelling, analysera och förstå begreppet Native Video Advertising i ett samtida svenskt medielandskap präglat av konvergens, kommersialisering och konsumtionskultur. Med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys har fenomenet Native Video Advertising studerats med utgångpunkt i TV4s lansering av Volvo XC60. Inom innehållsanalysen operationaliseras begreppen digital och transmedial storytelling. Storytelling har använts som analytiskt verktyg på det empiriska materialet som består av två olika videor samt 4 stycken bakgrundsintervjuer. Studien belyser hur fenomenet och dess kommunikation i grunden kännetecknas av berättelsens egenskaper vilka strategiskt används för att kommunicera emotionella egenskaper via en struktur som allt mer liknar spelfilmens egenskaper. Studien diskuterar hur denna typ av reklam inom en rådande konsumentkultur har kommit att bilda en typ av kulturell-kommersiell karusell där gränserna mellan kommersiell och icke-kommersiell kommunikation alltmer upplöses och kompliceras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)