Hinder för att uppnå ett eftersträvat lärande: en etnografisk studie av en målstyrningssatsning på en produktionsavdelning

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: När organisationer tvingas förändras för att klara av kraven i omvärlden, ställs det ofta krav på att organisationsmedlemmarna ska förändra sitt arbetssätt eller tillägna sig nya kunskaper och förmågor. Det finns dock en risk för att hinder, av olika slag, hindrar medarbetarnas lärande från att nå upp till de önskade utfallen. Fokus för denna studie är ett produktionsföretag inom livsmedelsbranschen där målstyrning ska införas som ett nytt arbetssätt i en produktionsavdelning. Processen börjar med att produktionschefen under ett antal möten förmedlar grundläggande information till samordnarna, för att skapa ett fundament för deras kommande arbetssätt. Samordnarna förväntas sedan föra vidare sina kunskaper till de övriga anställda i produktionen. Produktionschefen ser målstyrningen som en väg mot att uppnå företagets övergripande mål i och med förhoppningen att det kommer leda till ett förbättrat arbetssätt, en utveckling av samordnarrollen samt ett förändrat tankesätt hos samordnarna. Vårt syfte är att identifiera hinder för att arbetet med målstyrning i en produktionsgrupp ska leda till det önskade utfallet. För att besvara syftet har vi använt oss av ett etnografiskt angreppssätt och samlat in data genom observationer och intervjuer. Vi har lyckats identifiera hinder i produktionschefens och samordnarnas skilda förståelse för syftet med målstyrningen, produktionschefens kommunikationsstil på mötena, samordnarnas miljö, samordnarnas syn på sin egen förmåga samt bristen på överensstämmelse mellan produktionschefens önskade utfall med målstyrningen och de metoder han använder för att uppnå det önskade utfallet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)