Studenters Perspektiv på Kritiska Incidenter i Basgruppsarbetet : Förekomst och Allvarlighetsgrad av Kritiska Incidenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för medicinska vetenskaper

Författare: Viktor Sharan; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Introduktion:Centralt inom problembaserat lärande är att studenternas samlas i grupper som kallas basgrupper där de diskuterar fall som ska stimulera studenterna till att aktivt engagera sig i sitt lärande. En avgörande aspekt för gruppens produktivitet är gruppdynamiken. I alla basgrupper sker händelser som påverkar gruppdynamiken negativt och kan på så sätt minska gruppensproduktivitet. Tidigare studier har visat att frekvensen och inverkan som dessa kritiska incidenter har på basgruppsarbetet ökar utmed läkarprogrammens gång men ingen forskning finns gjord på Örebros läkarprogram. Syfte:Syftet med denna studie är att undersöka studenternas uppfattning om frekvensen och allvarlighetsgraden hos kritiska incidenter som uppkommer under basgruppsarbetet samt få en förståelse för i vilken utsträckning de förekommer utmed de olika stadierna på läkarprogrammet i Örebro universitet. Metod:En enkät delades ut till alla studenter på Örebro universitets läkarprogram. Totalt inkom 201 svar. Studenterna delades upp i fyra grupper beroende på stadieindelning (stadie I-IV).Analysmetoden som användes var en analysis of varianceoch post hoc Bonferroni. Resultat: Brist på elaboration, brist på interaktionoch ojämnt deltagande var faktorerna som studenterna upplevde mest frekvent. För majoriteten av faktorerna som undersöktes såg man en signifikant ökning i medelvärde över stadierna. Ojämnt deltagande, svåra personligheter, brist på motivationvar faktorerna som studenterna upplevde som störst vad gäller allvarlighetsgrad. Man såg ingen signifikant skillnad mellan medelvärdena över stadierna. Slutsats: Studenternas upplevelse av kritiska incidenter inom faktorerna, brist på elaboration, brist på interaktion, brist på motivation och brist på sammanhållning ökar med stadienivån.Studenternas upplevelse av kritiska incidenter skilde sig inte signifikant i allvarlighetsgrad mellan stadienivåerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)