Alla är lyckade och lyckliga på Instagram: En retorisk receptionsstudie om hur unga kvinnor upplever och tolkar innehållet som visas på Instagram.
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att genom en retorisk receptionsanalys ta reda på hur unga kvinnor tolkar ett bestämt innehåll hämtat från Instagram i form av fyra collage som sammanlagt innehåller 24 olika bilder. Collagen utgår ifrån fyra hashtags: #hemma, #frukost, #lycka samt #livsstil. I denna studie har inviduella intervjuer genomförts med fem kvinnliga respondenter i åldrarna 20- 24 år som är aktiva användare av Instagram. Kvinnornas egna presentation och identitetsskapande har även studerats för att se om den bild och den identitet som de visar på Instagram överensstämmer med den bild och identitet som de har i verkligheten.
Med hjälp av retoriska verktyg och en fond teorier rörande genus, identitet, habitus samt kapital så har denna studie kommit fram till att respondenterna både medvetet och omedvetet tolkar det valda materialet olika beroende på vilket av collagen som de har analyserat. Samt att respondenterna på olika sätt väljer vilken sida av sig själva som de vill visa på Instagram där en del av respondenterna medger att den bild som de visar av sig själva på Instagram stämmer överens med den bild som de har av sig själva till vardags. Medan några av respondenterna medger att de vågar mer och blir mer personliga på Instagram än vad de är i verkliga livet.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)