Strategiverktyg i ett praktikperspektiv : En kvalitativ studie om vad synen på strategi har för påverkan på användning av strategiverktyg i pc-branschen.

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomi

Författare: John Svärling; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: År efter år indikerar mätningar att strategiverktyg används ute i företag samtidigt som strategiverktyg kritiseras för att inte vara tillämpbara för praktiker. Studiens litteraturgranskning visar att tidigare forskning brister i att ge tillräckligt med informationom inom det här området och att det empiriska underlaget är otillräckligt för att förstå den här problematiken. En anledning till det är att den etablerade strategiforskningen har utgått från traditionella utgångspunkter när de har studerat vem som använder strategiverktyg och var i organisationen de används vilket har inneburit att de endast intresserat sig för att studera företagens ledningsgrupper eller betrakta företaget som en anonym enhet. Konsekvenserna av detta är att forskare vet väldigt lite om vem förutom företagsledning som egentligen använder strategiverktyg och framförallt saknas det kunskap om hur verktygen används. Det behövs alltså mer forskning om hur strategiverktyg används utanför företagsledningen på mellanchefs- och regionsnivå. Detta blir allt viktigare då flera trender pekar på att det regionala inflytandet på strategiarbetet ökar i och med ökad globalisering och decentralisering. Studien inleds med att beskriva dessa kunskapsluckor närmare och ger en bakgrundsbeskrivning för att leda in läsaren i ämnet och till studiens frågeställning; Hur används strategiverktyg på regional nivå? Syftet med studien är att: Öka förståelsen för hur strategiverktyg används i strategiarbetet av personer i ledande positioner i pc-branschen i Sverige. I den här studien valdes ett praktikerperspektiv där synen på strategi är något som praktiker gör och inte något företag har. För att kunna svara på frågeställningen på bästa sätt valdes en kvalitativ materialinsamling i form av djupintervjuver. Den teoretiska referensramen är baserad på tre delar; strategi, strategiverktyg och strategy-as-practice teori. Den första delen ämnar till att ge en bättre förståelse för strategi som begrepp och dess traditionella utgångspunkter samt beskriva hur synen på strategi har utvecklats fram till idag. Den andra delen berör tidigare forskning på strategiverktyg och de upptäckter som har gjorts och inte gjorts och som kan ligga till grund för vidare forskning. I tredje delen placerars den här studien i förhållande till tidigare strategy-as-practiceforskning och de referensramar som den här studien valt att utgå ifrån. Studien grundar sig på en kvalitativ ansats bestående av djupintervjuer med sex olika personer på ledande positioner verksamma i pc-branschen.  Studien har kunnat ge flera bidrag genom att bland annat bekräfta tidigare forskningsresultat. Som att strategiverktygen används flexibelt, de används till fler syften än vad som ursprungligen var tanken, att de fungerar som kunskapsartifakter och gränsöverskridande objekt. Studien har utöver detta funnit att strategiverktygen används på en regional nivå till att göra statuskontroller och jämföra förändring. Studien har funnit attstrategiarbetet är väldigt informationsintensivt och att strategiverktygen fungerar som informationshanterare där praxis påverkar i vilken skeende organisationen lägger tonvikt på strategiverktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)