Att få vara den man är, inte den man förväntas vara. Pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: AbstractI denna empiriska studie har vårt syfte varit att undersöka hur pedagoger ser på jämställdhetoch jämställdhetsarbete i förskolan. Med hjälp av enkäter och en intervju har vi fått en inblicki pedagogernas strävan efter att inkludera jämställdhet som en del av vardagen. Resultatetvisade att det finns områden där arbete med jämställdhet praktiseras mer än andra, ochområden där pedagogerna anser att de behöver ytterligare kunskap för att kunna överföra dettill barnen.Studien utgår från den sociokulturella teorin, där begrepp som samspel, kommunikation ochspråk är centrala begrepp. Andra begrepp som tas upp i studien är genus och normer som oftakopplas till jämställdhet. Vi har studerat tidigare forskning om jämställdhet och ställt den motvårt resultat för att hitta likheter och skillnader. Resultatet visade att de flesta pedagoger somvar med i vår undersökning hade lika uppfattning om vad jämställdhet betyder, dock tror vi atten del av dem blandar ihop det med jämlikhet. Även målsättningen visade sig vara ganskalikartad hos pedagogerna och många av dem tog upp språket samt att få barnen att reflekterasom något de vill vidarearbeta med.Även om det var både barnskötare och förskollärare som deltog i vår undersökning har vi valtatt benämna alla som pedagoger i vår text. Detta för att få en enhetlig benämning i texten ochför att alla skulle få behålla sin anonymitet. På de ställen vi funnit skillnader hos barnskötareoch förskollärare har vi förtydligat detta i texten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)