Fojejjo : Ett designverktyg för funktionscontainrar

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för informations- och kommunikationssystem

Författare: Johan Nilsson; [2013]

Nyckelord: CAD; .NET; C#; Access; Ogre; accessibility; cad; .NET; C#; Access; Ogre; tillgänglighet;

Sammanfattning: Projektets syfte har varit att utveckla ett dataprogram för design och konstruktion av så kallade funktionscontainrar. En funktionscontainer är en stor container som inrymmer utrustning såsom arbetsbänkar, svetsar och dokumentskåp och som ska kunna användas under militära operationer. Datorstödd design är vanligt förekommande och företaget som har efterfrågat det utvecklade dataprogrammet ville gå över från papper och penna till datorstödd design. För att styra projektet framåt har den så kallade ccd-metoden använts. Dataprogrammet heter Fojejjo och det har skrivits i C# .NET. Grafikmotorn som används är Ogre 3D med Mogre som C#-wrapper. Data sparas mellan programkörningarna i en MS Access-databas. Fojejjo är uppdelat i flera delar: databas, grafik, användargränssnitt och logik. Databasdelen hanterar all data om moduler och containrar och trafiken till och från databasen. Grafikdelen hanterar visualisering av containern och dess innehåll. Användargräns-snittsdelen hanterar programmets användargränssnitt, men även filhantering. Logikdelen hanterar kontroll att containerns innehåll är placerat på ett giltigt sätt. It-etiska aspekter redogörs för och gjorda ställningstaganden och bedömningar beskrivs. Sju av kravspecifikation-ens arton punkter har blivit helt implementerade och ytterligare två har blivit delvis implementerade. Största anledningen till att inte fler krav blev uppfyllda var tidsbrist. Projektets syfte har inte uppnåtts fullt ut. Mer arbete behövs för att Fojejjo ska vara riktigt användbart. En viktig aspekt av programutveckling är tillgänglighet för personer med funkt-ionsnedsättning, något som inte diskuterats i detta projekt. Nivån av tillgänglighet har utvärderats och tydliga tillgänglighetsbrister har hittats, främst för personer som har svårt att använda en datormus. Vidareutvecklingsmöjligheterna är stora. Förslag på områden är grafik, användargränssnitt, logik och tillgänglighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)