Kamratkultur i förskolan. : En studie om förskollärares förhållningssätt och arbetssätt.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Arbetets art: Examensarbete i lärarutbildningen, avancerad nivå, 15hp. Högskolan   Skövde.   Titel: Kamratkultur i förskolan. En studie om förskollärares förhållningssätt och arbetssätt.   Sidantal: 32   Författare: Ida Christesen, Helen Fredriksson och Malin Hamberg   Handledare: Mirella Forsberg Ahlcrona   Datum: 7 januari 2013   Nyckelord: Förskola, kamratkultur, gemenskap, samhörighet, uteslutning och etik   Denna studie belyser kamratkulturer i förskolan mot bakgrund av förskollärares förhållningssätt och arbetssätt. Med kamratkultur, menar vi gemenskap, samhörighet och uteslutning. Studiens teoretiska perspektiv tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. Vi har i denna studie genomfört tolv kvalitativa intervjuer.  Resultatet visar att förskollärare använder sig av snarlika metoder för att stödja barnen i deras gemenskap och samhörighet. Det visar sig också att förskollärare har olika strategier för att hjälpa barn komma in i leken, bland annat genom att göra barn ”attraktiva” för varandra, som ett sätt att motverka uteslutning bland barn i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)