Den extraarbetande studenten

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Studenters ekonomi är ofta i fokus, både i media och i folkmun. Det talas ofta höjt studiestöd men också om studenternas vanor kring extraarbete. En del anklagar dem för att vara ovilliga att arbeta extra medan andra påpekar det faktum att en heltidsstudent förväntas lägga ner 40 timmar i veckan på sina studier. Syftet med föreliggande studie var att applicera Theory of Planned Behavior för att undersöka de psykologiska faktorernas inverkan på graden av extraarbete med hjälp av en enkätundersökning. Resultaten tolkades med en multipel regressionsanalys och olika oberoende variansanalyser. Studien visade att ”Attityd mot beteendet” och ”Upplevd beteendekontroll” var de psykologiska faktorer som bäst samvarierade med graden av extraarbete. Studien visade även att studenternas ålder inte var avgörande för hur mycket studenterna valde att arbeta extra. Samtliga studenter (N=50) som deltog i undersökningen var vid genomförandet heltidsstudenter samt arbetade extra minst en gång per vecka.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)