Immersierande Motivation - Hur immersion upplevs vid lärande spel av yrkesverksamma

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Inst. för industriell ekonomi, TIEK

Sammanfattning: Spellärande blir allt vanligare, även inom arbetslivet. Det finns flera olika skäl till varför dataspel som läromedel har ökat i popularitet. Ett av argumenten för spellärande är att de är motiverande. En av motivationsfaktorerna i dataspel är immersion. I denna studie ville vi undersöka om im-mersion verkar motiverande vid lärande vid kompetensutbildning. Syftet med studien var att nå en förståelse om hur immersion och lärande spel kan verka som stöd vid kompetensutbildning, vad som ger upphov till immersion vid spel och hur detta upplevs. För att få svar på detta problematiserades följande frågeställningar fram; hur upplever yrkesverk-samma immersion vid spel? Vad är det yrkesverksamma upplever ger upphov till immersion vid spel? Hur upplever yrkesverksamma att immersion kan verka som stöd till lärande och motivat-ionshöjande faktor vid användning av lärande spel vid kompetensutbildning? En hermeneutisk studie genomfördes var sex yrkesverksamma deltog. Resultatet av studien blev att yrkesverksamma upplever att immersion i samband med lärande spel vid kompetensutbildning kan: ge möjlighet till att snabbt komma in i information, vara en förutsättning för lärande, bidra till att alla spel lär, påverkas av spel tillsammans med andra, falla för långt ifrån ämnet och kräva kunnande för spelutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)