Kommunikation vid Alzheimers sjukdom – hämmande faktorer som påverkar patientens och anhörigas delaktighet.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Katarzyna Ograbowicz; [2015-06-22]

Nyckelord: kommunikation; Alzheimers; sjuksköterska; hinder; närstående;

Sammanfattning: Bakgrund: Patienter med Alzheimers sjukdom har laglig rätt att vara delaktig i beslut om planering och genomförande av omvårdnadshandlingar. När patienten själv inte kan föra fram egna åsikter har närstående en central roll i dialog med sjuksköterskor eller annan vårdpersonal. Vid Alzheimers sjukdom får dock patienter och närstående inte alltid vara delaktiga i beslut om sin vård. Syfte: Syfte med denna litteraturstudie var att belysa hur kommunikation kan hindra patientens och närståendes delaktighet vid Alzheimers sjukdom. Metod: Litteraturöversikt som baseras på tio vetenskapliga artiklar, åtta med kvalitativ och två med kvantitativ metod, som alla fokuserade på patienters och närståendes upplevelser av kommunikation i vårdsituationen. Resultat: I resultatet framkom två teman. Det första temat var: Hinder i vårdmiljö och vårdens organisation: Den hierarki som fanns i vårdorganisationen påverkade personalens förhållningssätt och var ett hinder för hur närstående uppfattade möjligheten till kommunikation. Stor personalomsättning var ett hinder hos både patienter och anhöriga för att uppleva trygghet vid kommunikation med vårdpersonal. Det andra temat var: Hinder avseende sjuksköterskans professionella roll: Brist på kunskap om Alzheimers sjukdom framkom som ett hinder i sjuksköterskans kommunikation med patienter. Sjuksköterskors negativa attityd påverkade patienter och anhöriga negativt vilket hindrade deras förutsättning för delaktighet. Det visade sig även att på vilket sätt kommunikation utfördes av sjuksköterskan hade inverkan på patientens och anhörigas grad av delaktighet i dialogen. Det blev ett hinder vid kommunikation speciellt när sjuksköterskans val av metod (verbal eller icke verbal) att kommunicera inte var anpassad efter patientens förmåga. Vårdtagarna och deras närstående beskrev att de ofta kände sig exkluderade från beslut angående planering av vård och medicinsk behandling. Slutsats: Litteraturöversikten visade på att hierarki, stor personalomsättning, brist på kunskap, negativ attityd, bristfälligt kommunikationssätt och tidsbrist var faktorer avseende kommunikation vilka hindrade delaktigheten hos patienter med Alzheimers, närstående och vårdpersonalen. Det visade sig att kommunikation hade en stor inverkan på patientens och anhörigas förutsättning för delaktighet. Vårdtagarna och deras närstående kände sig ofta exkluderade från beslut angående vård och behandling. Det bryter mot patientens rättigheter till delaktighet och bestämmande om beslut angående egen vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)