Svenskars smartmobilanvändning före, under och efter resa.

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Sammanfattning: Denna uppsats syfte är att visa hur Sveriges befolkning använder sig av smartmobiler i kombination med resa. Detta område valdes att studera då vi som studerar turismvetenskap på universitetsnivå ansåg det vara väldigt relevant med tanke på att informationsflöden inom turism blivit allt mer digitaliserade.   I och med smartmobilens framväxt de senaste fem åren, med tillhörande nya funktioner, ständigt nya applikationer så ser vi att smartmobilen håller på att överta Internetanvändningen från den stationära likväl bärbara datorn ute i de svenska hemmen - hela 73 procent av Sveriges befolkning äger idag en smartmobil.   Tidigare studier har gjorts inom området smartmobiler, men inte i kombination med turism vilket vi ansåg vara viktigt då allt fler människor använder sig av Internet till hjälp både före, under och efter resor. Vi lade vårt fokus på hur den svenska befolkningen använde sig av Internet i sina smartmobiler i kombination med resa.   För att undersöka i vilken utsträckning som svenskar använder smartmobiler i samband med resa utförde vi en kvantitativ digital enkätundersökning. Populationen bestod av hela Sveriges befolkning mellan 18 - 75 år och urvalet utgjordes av 1026 slumpmässig utvalda personer, nio stycken män och nio stycken kvinnor från varje födelseår. Totalt fick vi in 123 stycken kompletta enkäter som vi sen använde oss av för att analysera och dra slutsatser utifrån. Genom att jämföra hur olika åldersgrupper utnyttjade smartmobilen kunde vi urskilja användarmönster och för att se vilken sorts användning som hörde samman valde vi att genomföra en faktoranalys.   Precis som med den generella användningen av smartmobiler var det yngre svenskar som utnyttjade smartmobilen i samband med resa allra mest. Den populäraste aktiviteten i alla åldersgrupper att utföra med smartmobilen, både före och under resa, var att kolla kartor och den mest populära aktiviteten efter resor var att ladda upp foton från resan. Skillnaderna mellan användingen under nationella resor och internationella resor var mindre än vi trodde och den enda betydelsefulla skillnaden vi fann var att våra respondenter använde smartmobilen i mindre utsträckning till att beställa biljetter och göra reservationer under internationella resor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)