"Att sträva efter en konfliktfri arbetsplats är en fullständig utopi" : En kvalitativ undersökning om hur enhetschefer inom människovårdande organisationer ser på konflikter på arbetsplatsen och hur de väljer att hantera dem

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Konflikter är och har alltid varit en del av människors liv – både det privata och det yrkesmässiga. Det är också ett fenomen som aldrig kommer att kunna undvikas helt. Däremot kan man lära sig att hantera konflikter och som enhetschef inom en människovårdande organisation är det av stor vikt att vara förberedd på att hantera de konflikter som kommer att uppstå i organisationen. För att lyckas med detta är det viktigt att skapa sig en förståelse för vad det är som orsakar konflikter och hur man bör bemöta detta. Därför är mitt syfte med denna studie att undersöka hur enhetschefer inom människovårdande organisationer beskriver sin syn på konflikter på arbetet och hur de väljer att hantera dem. Frågeställningarna jag har använt för att komma fram till resultatet är vad cheferna beskriver som orsaken till konflikters uppkomst, vilka för- och nackdelar som cheferna beskriver med konflikter, samt vilken roll de beskriver att de har i konfliktsituationer. Metoden jag har använt i undersökningen är av kvalitativ karaktär och jag har sammanlagt gjort intervjuer med fyra enhetschefer inom antingen äldreomsorg eller personlig assistans i två olika kommuner. Mitt resultat har visat att det finns flera olika orsaker till konflikters uppkomst enligt ledarna. Dessa är förändringsprocesser, arbetsbelastning och stress, sjukskrivningar, bristande kommunikation och utbildning samt alla de olika personligheter med skilda bakgrund och erfarenheter och som ska samarbeta mot ett gemensamt mål. Cheferna har vidare beskrivit hur det både finns för- och nackdelar med konflikter. Bland annat pekar de på vikten av att ett problem faktiskt lyfts fram i ljuset för att det ska kunna lösas, samtidigt som konflikter naturligtvis kan vara energikrävande och i längden påverka de brukare man arbetar med. Ledarna tar vidare upp hur viktigt det är att ibland låta sin personal själv försöka lösa de konflikter som uppstår och inte som chef lägga sig i det första man gör.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)