Är barns intresse i fritidshemmets intresse? : Effekten av fritidshemmets brist på media- och IT-användning

Detta är en M1-uppsats från

Författare: Carl Friman; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Denna undersökning grundar sig på mina tidigare erfarenheter från fritidshemmet, där jag fått uppfattningen att fritidshemmen ger få möjligheter till media- och IT-användning och att verksamheten därigenom förlorar en del barn tidigare. Syftet med undersökningen är att ta reda på om det finns en koppling mellan IT- och mediaanvändningen på fritidshemmet och när barn slutar på fritids. Arbetet utgår från dessa tre frågeställningar: Upplever barnen att det finns för få möjligheter att använda IT och media på fritidshemmet? Är i så fall bristen av IT och media på fritidshemmet en anledning till att barn slutar? Hur är pedagogernas syn på fritidshemmets IT- och mediaanvändning? För att besvara dem genomfördes en enkätundersökning med elever, samt kvalitativa intervjuer med fritidspedagoger. Dagens samhälle har förändrats mycket under de senaste åren. Den digitala tekniken får en större betydelse i barns liv. Ytterst lite forskning inom området är kopplat till fritidshem, men att media- och IT-användning kan vara positivt för barns utveckling är en centralstabil ståndpunkt i den rådande diskursen om digitaliseringen i skolan. Resultaten visar att barnen upplevde att det var en liten media- och IT-användning på fritidshemmet och att de flesta skulle vilja ha större möjligheter att använda media och IT. Fritidspedagogerna visade en förståelse om IT och medias möjliga nödvändighet i skolan, men att den inte värderades högt på fritidshemmet. Slutligen visade resultaten även att de få möjligheterna till media- och IT-användning på fritidshemmet spelade in i barnens beslut att sluta i verksamheten. Nyckelord: Media, IT-användning, Fritidshem

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)