Eyetrackingstudie av webbplats

Detta är en Kandidat-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Författare: Henrik Arnäs-nielsen; Anders Ohlsson; [2008]

Nyckelord: Eyetracking;

Sammanfattning: Webbyrån Two i Karlstad har fått i uppdrag av sin kund Myresjöhus att utveckla en ny och bättre webbplats än den som existerar i dagsläget. För att ta reda på hur den nya webbplatsen fungerar fick vi uppdraget att göra en jämförelse mellan denna och konkurrenten Trivselhus webbplats, genom att utföra tester med hjälp av eyetrackingutrustning. Till dessa tester anlitas 5 stycken testanvändare, vilka får några uppgifter att lösa på de båda webbplatserna. Vi konstaterar att placering av objekt på en sida har stor betydelse för vad användaren ser och inte ser. Exempelvis missar användaren ofta objekt som denne måste scrolla för att hitta. Överhuvudtaget är information som ligger långt ner på en sida många gånger värdelös, då blicken sällan rör sig i de regionerna. Viktig information ska alltid placeras högt upp på sidan. Våra tester visar detta mycket tydligt. Vidare visar studier att information helst ska placeras på den vänstra sidan, eftersom man som användare ofta missar innehållet i den högra sidan. Vi konstaterar att eyetracking är en teknik som, använd på rätt sätt, kan ge ovärderlig information till exempelvis skapare av webbplatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)