Leverera på LinkedIn och Försköna på Facebook - En kvalitativ studie om hur ekonomistudenter framställer sig själva på sociala medier i karriärsyfte

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att genom intervjuer undersöka hur ekonomistudenter resonerar kring sin personliga, karriärorienterade identitetsskapande på sociala medier med utgångspunkt i teorier kring Consumer Culture Theory, symbolisk interaktionism och consumer empowerment. Studiens syfte uppnås med en kvalitativ metod samt ett fenomenologiskt och hermeneutiskt förhållningssätt. Primärdata har samlats in genom semistrukturerade djupintervjuer och en abduktiv ansats har använts i syfte att dra slutsatser utifrån såväl befintliga teorier som empiri. Sekundärdata består främst av vetenskapliga artiklar vilka har skapat den teoretiska referensramen. Studiens teoretiska ramverk utgår från Consumer Culture Theory, men kompletteras med teori inom symbolisk interaktionism och consumer empowerment. Studieobjekten består av en urvalsgrupp på tio studenter vid Ekonomihögskolan i Lund. Empiri består av den information vi har samlat in genom djupintervjuer, vilket sedan har analyserats utifrån det teoretiska ramverket. Det empiriska materialet i kombination med den teoretiska referensramen, har resulterat i insikter kring hur ekonomistudenter resonerar kring sin personliga, karriärorienterade identitetsskapande på sociala medier. Dessa insikter tyder på att det existerar en karriärrelaterad maktparadox på sociala medier, som påverkar ekonomistudenters framställningar av sina digitala identiteter. Studiens resultat kan således ge bidrag och inspirera till vidare forskning inom Consumer Culture Theory, symbolisk interaktionism och consumer empowerment.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)