Att se möjligheter före hinder : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns inflytande inomförskolans verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att fördjupa kunskapen om arbetet med barns inflytande. Vi undersöker förskollärares beskrivning och arbetssätt med barns inflytande och de möjligheter och hinder förskollärare ser när det kommer till barns inflytande. Detta examensarbete utgårifrån en intervjustudie där vi har jämfört vad de olika informanterna har sagt och vad litteratur uttrycker om det givna området. Materialet som ligger till grund för detta examensarbete är intervjuer med sex förskollärare och materialet har bearbetats med en innehållsanalys utifrån våra forskningsfrågor. Studien resulterade i att några av de intervjuade förskollärarna beskrevgruppens intresse som en del av inflytande. Att inflytande inte bara innebär att ha ensambestämmanderätt. Ett ytterligare viktigt resultat för att skapa inflytelserika barn är att pedagoger behöver vara lyhörda, flexibla och våga befinna sig i ovisshetens rum tillsammansmed barnen. En slutsats vi har dragit är att förskollärare anser att inflytande har stor betydelse för barns lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)