Matematiska textuppgifter och extrainformation

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur extrainformation påverkar elevers möjligheter att lösa textuppgifter. Frågeställningen är: I vilken utsträckning kan elever bortse ifrån extra information i en textuppgift? Syftet med studien var att ta fram information till framtida forskning samt att jämföra denna studiens resultat med tidigare forskningsresultat. Studiemetoden är i enkätform. Enkäten är designad som en matematisk diagnos. Respondenterna består av 138 elever i årskurs 4-6. Skolorna ligger i Göteborg samt i kranskommuner. Enkäten innehöll uppgifter med extrainformation samt uppgifter utan. Vid analysen har elevernas beräkning varit det relevanta. Huruvida eleverna fick fram ett korrekt slutgiltigt svar har alltså inte analyserats. Vid en jämförelse med alla uppgifter går det inte att se att extrainformation ökar antalet felaktiga beräkningar. Under analysen av enbart uppgifterna som innehåller extrainformation går det däremot att urskilja att majoriteten av de felaktiga beräkningarna vid dessa uppgifter beror på att extrainformation har använts. Det framom alltså inget tydligt svar på studiens huvudfråga. Dessutom framkom det att en del av respondenterna inte har strategier som fungerar vid mer komplicerade textuppgifter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)