Bedömning av lärlingar: en undersökning om yrkeslärares och handledares roller vid bedömningen av lärlingseleven på lärlingsplatsen.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Lärlingsutbildningen ska verka för kvalité och bredd inom yrkesutbildningen, där lärlingseleven ska lära sigfärdigheter som kan användas hos olika arbetsgivare. Mellan skolan och arbetsplatsen finns det en kulturelltransferproblematik som ger en sämre kvalité inom lärlingsutbildningen. Det har därför varit angeläget för oss attförstå kulturella skillnader i yrkeslärarens och handledarens roller för att bidra till en så rättvis bedömning avlärlingseleven som möjligt.Syftet med vår undersökning var att få en ökad kunskap och förståelse för hur yrkeslärarens och handledarensroller ser ut i bedömningen av lärlingselever på deras lärlingsplatser. Vi vill med vår undersökning ge förslag tillhur man kan hitta förbättringsmöjligheter.Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi har valt att intervjua fyra yrkeslärare och fyra handledare.Respondenterna har varit från två olika gymnasieskolor som båda var med i lärlingsförsöket. De har också varitverksamma inom olika lärlingsprogram. Våra intervjuer har varit uppdelade inom tre av oss förutbestämdafrågeområden: ansvar, bedömning och dokumentation. Inom de tre frågeområdena har vi koncentrerat oss påyrkeslärarens och handledarens roll vid bedömningen. Vi har använt oss av öppna frågor under intervjuerna.Vi anser att det material vi fått fram vid vår undersökning är av betydelse för läraryrket. Genom att vi tydliggörde olika rollerna visar vi också på vad som kan förbättras inom dem. Det finns bra förutsättningar förförändringar. Resultatet visar att handledarna vill att yrkeslärare besöker arbetsplatserna kontinuerligt ochtillhandahåller tydliga bedömningsdokument. Yrkeslärarna behöver styra upp lärlingsutbildningen och fåkunskap om hur den kulturella skillnaden mellan arbetsplats och skola påverkar lärlingsutbildningen. Vårtresultat visar att skolan måste anpassa sig efter arbetsplatsen och inte tvärt om. På arbetsplatsen sker lärandet i ettsammanhang till skillnad från skolans uppdelning i delar av olika kurser. Det är yrkeslärarnas ansvar att följaupp skolans yrkeskultur på arbetsplatsen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)