En litteraturstudie om skillnaderna i fysisk aktivitet mellan pojkar och flickor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med den här litteraturstudien är att presentera ungdomars rörelsevanor, diskutera dessa och att undersöka om det finns skillnader i fysisk aktivitet mellan flickor och pojkar. Vår frågeställning är alltså; finns det skillnader i fysisk aktivitet mellan pojkar och flickor? Frågeställningen kommer besvaras med hjälp av litteratur och forskningsstudier som berör ämnet nationellt såväl som internationellt. Denna litteraturstudie är en sammanställning av olika nationella och internationella studier och rapporter från början av 2000-talet och framåt. Resultatet visar att pojkar generellt är mer fysiskt aktiva än flickor, speciellt i högstadiet och gymnasiet. Framför allt ser vi att pojkar dominerar gruppen som har högst ansträngningsnivå vid sin fysiska aktivitet samt högst frekvens av tillfällen för fysisk aktivitet. Flickorna befinner sig istället i mitten på båda dessa skalor, och har således en lägre ansträngningsnivå vid de tillfällen de utför fysiskt aktivitet, samt utför det vid färre tillfällen. Bland de barn och unga som är minst aktiva eller helt inaktiva är skillnaderna mellan könen små.Vi kan också se att den fysiska aktiviteten avtar med åldern för både pojkar och flickor. För lärare i Idrott och Hälsa innebär detta utmaningar i att anpassa undervisningen. Att möta och ge en rättvis undervisning till både de som är mycket aktiva och de som är helt inaktiva ställer stora krav på kompetens och förmåga hos läraren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)