Förtroende för fastighetsmäklare : En studie om hur konsumenters förtroende för säljare påverkas av säljarens egenskaper, med prissättningsstrategier som en integrerad del av dessa

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och förstå hur konsumenters förtroende för säljare påverkas av säljarens egenskaper, med prissättningsstrategier som en integrerad del av dessa. Metod: Insamling av empiriskt material har skett via en kvantitativ undersökning genom ett frågeformulär som har delats in i fyra teman. I den klusteranalys som utfördes uppkom sju kluster, varav tre har analyserats. Det har även utförts en korrelationsanalys som har diskuterats utifrån de teman som togs fram i frågeformuläret, och en faktoranalys som bidrog till sex faktorer som har diskuterats. Resultat och slutsats: Resultatet av studien är att konsumenters förtroende för säljare påverkas av flertalet egenskaper hos säljaren, där förmåga, expertis, välvilja, pålitlighet, engagemang, rykte, ärlighet och integritet är framträdande. Studien visar att säljarens prissättningsstrategier är en integrerad del av de förtroendeskapande egenskaper säljaren uppvisar. Slutsatsen av studien är att konsumenter anser att det finns en relativt låg risk med att anlita fastighetsmäklare och att de därmed är benägna att anlita en fastighetsmäklare när de ska sälja sin bostad. Uppsatsens bidrag till ämnet: Resultatet av uppsatsen bidrar till en ökad förståelse kring vilka faktorer som påverkar konsumenters förtroende för säljare. Vidare bidrar studien till en förståelse för hur fastighetsmäklare bör arbeta med prissättningsstrategier för att förtjäna sina kunders förtroende, samt förståelse för att prissättning är en integrerad del av fastighetsmäklarens förtroendeingivande egenskaper. Förslag till fortsatt forskning: Förslag till vidare forskning är att undersöka prissättningsstrategier och budgivningar i fastighetsmäklarbranschen ytterligare, att studera endast ett tema i taget, att undersöka förtroende utifrån fastighetsmäklares perspektiv samt att jämföra det aktuella ämnet utifrån olika demografiska faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)