Det är väl lärarens ansvar? : En studie om hur rektorer uppfattar sitt ansvar för säkerhetsarbetet i kemiundervisningen
Sammanfattning: I detta arbete har jag försökt belysa vad rektorer kan om de lagar och förord-ningar som ska styra säkerhetsarbetet i skolans kemiundervisning och hur detta tillämpas i praktiken. Studien har genomförts i enkätform där 107 lärare och 77 rektorer har svarat på frågor om bl.a. ansvarsfördelning, rutiner, dokumentation, kemikaliehantering och olycksfallsrapportering. Min utgångspunkt för analysen av enkäterna har varit en inspektion som Arbetsmiljöverket genomförde 2005 på 500 skolor i landet. Det visar sig att det fortfarande verkar saknas insikter i vad skollagen och arbetsmiljölagen faktiskt innebär. T.ex. verkar det finnas stor okunskap både hos lärare och rektorer om hur ansvarsfördelningen ska se ut och vilka arbetsuppgifter och funktioner som är nödvändiga. Rektorer överskattar sina lärares kunskaper, underskattar tidsåtgång och den arbetsinsats som krävs och verkar inte veta fullt ut vilket ansvar de själva har. Många rektorer anser att detta ska ingå i läraruppdraget. Vidare visar mina resultat att det finns stora skillnader i vad rektorerna anser att de gör och hur lärarna uppfattar situationen. Rektorer verkar inte själva ha fått någon ordentlig utbildning i dessa frågor och det finns exempel i denna studie som visar på en oförståelse för vikten av stöd från rektor till de lärare som ska arbeta med dessa frågor. Vem som ska göra vad verkar också oklart och de riktlinjer om skriftliga delegeringar som Arbetsmiljöverket har verkar inte följas. Vidare verkar det finnas stora brister i kommunikationen mellan ledning och personal, främst när det gäller utredning och uppföljning av olyckor och tillbud. Den fysiska miljön är på många håll bristfällig. Den slutsats jag drar av detta arbete är alltså att det saknas kunskaper hos rektorerna för att hantera alla dessa frågor. På många håll är avsaknaden av kunskaper på en sådan nivå att man inte ens vet att det är rektors ansvar att se till att rutiner, tillstånd och att den fysiska miljön är i ordning utan utgår ifrån att en behörig kemilärare fixar allt. För en ensam lärare i en organisation med lågt säkerhetstänkande kan det vara svårt att få gehör för dessa frågor. Många lärare verkar också själva sakna tillräckliga kunskaper i dessa frågor.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)